На среща с граждани народният представител от „Възраждане,“ избран от трети многомандатен избирателен район – Варна, представи един от основните си приоритети – АМ „Хемус“
На 4 октомври 2023 година се навършиха 49 години от първата копка за изграждането на АМ „Хемус“. Тя е от изключителна важност за изоставащия район на Северна България. Със завършването на магистрала „Хемус“ се очаква повишение на БВП, покачване на инвестициите в районите около магистралата и поне частично наваксване на изоставането от Южна България.
В момента съотношението на живущите в Северна България към живущите в южната част на страна ни е 1:2. Освен това, по официални данни Южна България е значително по-богата от Севера. В тази връзка, считам за крайно необходимо да обявим за приоритетно изграждането на АМ „Хемус“, което заявявам днес за мой личен приоритет като народен представител от Варненски многомандатен избирателен район. Поради тази причина преди повече от месец направих декларация от трибуната на Народното събрание и след нея всички политически сили започнаха да говорят за това, което считам за някакъв напредък по темата.
В комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление зададох следните въпроси на министъра на Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ):
Каква е актуалната ситуация с довършването на АМ „Хемус“? Какво се случва със строителството на лотове 1,2 и 3? Какво се случва с проектирането на Лот 9 и вярно ли е, че този лот също се проектира за скорост от 120 км/ч, както е въведен в експлоатация Лот 10? Ако е така, кое налага това и не може ли да се промени докато е в процес на проектиране? Какви са плановете за изграждането на всички лотове през годините напред? Какви средства ще бъдат предвидени в бюджет 2024 за АМ „Хемус“?
За съжаление, от отговорите на министъра се разбра, че за 2024 година са заделени едва 100 млн.лева за АМ „Хемус“ при над 1 млрд. лева бюджет за строителство на нови магистрали и пътища. С тези средства ще може частично да се строи само по Лот 2 от Дерманци до Каленик и Лот 3 от Каленик до Плевен. Лот 1 от Боаза до Дерманци на практика е замразен заради претенции от страна на строителите. Лот 9 пък е проектиран с намален габарит и ще бъде за скорост с ограничение от 120 км/ч, така както беше въведен в експлоатация преди няколко месеца Лот 10 от Буховци до Белокопитово.
С оглед ограничените средства и забавяне на строителството, считам, че е необходимо препроектиране на Лот 9, за да може той да се изпълни с нормален габарит и скорост от 140 км/ч, както и да бъдат заделени повече средства за изпълнението на лотове 1, 2 и 3. По тези въпроси предстои да направя среща с министъра на регионалното развитие и благоустройство и да предложа увеличение на средства за строежа на магистралата. Що се отнася до препроектирането на Лот 9, това ще отнеме само няколко месеца.“, каза инж. Коста Стоянов пред варненци.