Ивайло Папов: Лукче в луксозен целофан – това са законопроектите на управляващите, никога не са в полза на децата и образователната система

„Образователната ни система има много тежък дълг към българското професионално образование, защото последните 30 години то с лека ръка беше зачеркнато. Да, закриха се мастодонтите от времето на социализма, където даваха работна ръка, но това не означава, че трябва бившите техникуми или сегашните професионални гимназии и тях да ги закрием и да ги оставим на доизживяване. Десет години в област Северозапад не завърши нито един машинен техник. Следващия момент бизнесът каза: ние искаме кадри, създайте ни ги. Как, като се оставиха бившите техникуми и техните професионални бази да остареят, всичко да се превърне в развалина, да се работи със стругове на 60 години?“, каза от трибуната на Народното събрание народният представител от „Възраждане“ Ивайло Папов.

Според него рецептата е проста – стратегия и инвестиции.

„Но стратегия се прави за по-дълъг период от мандат от 4 години. А за съжаление,  България последните 30 години се управлява на парче. Има ли нужда професионалното образование от осъвременяване? Да, но защо го набутаха точно в законопроект, който е продуциран от Плана за възстановяване и устойчивост? За да вземат едни пари – тоест, ако въпросът не опираше до едни пари, професионалното образование въобще нямаше да е тема на дневния ред. В Комисията по образование приехме няколко добри законопроекта, а този е първият, който влиза в пленарна зала за гласуване. Защо други не се разгледаха? Отговорът е прост. В образованието няма фотоволтаици и гешефти. Няма наши и ваши хора. Няма кой знае какво да се открадне.“, коментира Ивайло Папов.

Той отправи въпрос към Министерството на образованието като вносител да отговори как ще се облекчи дуалното образование след ковида.

„Според работодателите, учениците не получават качествено професионално образование в училище и самите работодатели отказват да сключват договори с МОН за дуално обучение.

В България има области с 0% ученици по дуално обучение, в област Бургас са 2%, има една област с 34%,  но като цяло повечето са под 10%. Къде ще научим децата, като работодателите не искат да ги учат, искат да получават готови, обучени кадри?“, каза още Ивайло Папов.

Според него Министерството на образованието пише законопроекти само когато се налага да ги напише, за да отговаря на определени европейски регламенти и директиви, а не защото е от полза за българското образование и за децата ни.

„Няма да подкрепим този законопроект, защото и той като много други звучи все едно лукче е увито в луксозен целофан. И знаете ли какво още наблюдавам през годините – намаляваме броя на професиите, десетки професии са тотално заличени, а огромна част от останалите звучат безумно – звучат все едно обучаваме хора за директор на водопад, ама важното е да са модерни. Ако искаме да имаме знаещи и образовани млади хора, това трябва да се промени.“, допълни народният представител от „Възраждане“ Ивайло Папов.

Актуално

“Възраждане” – Лом : Проблемите на хората с увреждания са системно неглижирани от местната власт 

В Монтана ще има нова детска площадка и облагородени подлези, по предложение на “Възраждане” 

Даниел Петров: Гражданите на Беларус знаят, че техният глас е важен и масово гласуват