Мярката разделя столичани според доходите и съответно възможностите им да използват по-нов и скъп автомобил.
От 1 декември 2023 г. влиза в сила забрана за влизане в центъра на София на стари автомобили, която ще важи от декември до края на февруари, реши в края на миналата година Столичният общински съвет (СОС) с приемането на доклада за промени в Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община. Вносители са общински съветници от групата на ГЕРБ-СДС в СОС, а ПП-ДБ-СС са притеснени единствено, че нямало информационна кампания, но иначе подкрепят мярката.
От „Възраждане“ сме категорични, че тази мярка е дискриминационна и нелепа. Няма да доведе до реално подобряване на качеството на въздуха в София, а е вероятно и да го влоши, когато на старите автомобили се налага да изминават повече километри, за да обиколят центъра и така ще замърсяват повече.
Трябва да се отбележи също, че това е първа крачка, която засяга около 20% от автомобилите или 50 000 коли, но ще последват и втори и трети етап, които ще обхванат приблизително от 40% до 60% от автомобилите, като най-старите ще имат забрана за влизане в район с размерите на Зелената зона. Създаването на подобни кръгове със забрани за повече от половината автомобили в София е сегрегация на столичани според доходите и съответно възможностите им да използват по-нов и скъп автомобил.
Позицията на „Възраждане“ е категорично против подобни бутафорни мерки и ще внесем в Столичния общински съвет предложение за пълното отпадане на забраната.