България е единствената държава в Европейския съюз, която няма изградена система за оказване на спешна медицинска помощ по въздух, чрез хеликоптери (Helicopter Emergency Medical Service- HEMS). Причините за това са различни, и най-вече – безхаберието на изпълнителната власт, както и желанието за облагодетелстване от изграждането на подобна система, която би погълнала огромен държавен ресурс.
Не е ясно все още, дали българската държава ще закупи оборудвани медицински хеликоптери, или ще използва чужди такива под наем на една сериозна сума, която създава съмнения за комисионни „под масата“.
Неясно е дали дейността по управление на тази програма ще бъде извършвана от държавна фирма (доколкото спешната медицинска помощ, дори и по въздуха би следвало да се осъществява от държавна структура), или ще бъде осъществявана от частна фирма въз основа на договор, който да е на стойност, която отново повдига съмнения за евентуални корупционни практики. Тази неяснота се засилва от това, че първоначално бе започната процедура по ликвидация на създадената за тази цел държавна фирма, а впоследствие през м.август ликвидацията бе преустановена.
“Показателно е, че на няколко пъти, дори доставката на медицинските хеликоптери беше отлагана – първо беше обявено от Министерството на здравеопазването, че медицинските хеликоптери ще заработят в България в началото на 2023г.; впоследствие бе обявена нова дата – 01.07.2023 г.; след това министрите на здравеопазването и на транспорта заявиха, че предлаганият за сключване договор за наем на медицински хеликоптери е неизгоден за държавата и няма да бъде сключван.
Сега началото на месец декември вече мина, но няма никаква яснота за това – кога реално в България ще заработи системата за спешна медицинска помощ по въздуха чрез хеликоптери. Очевидно е, че старта на новата национална система за спешна медицинска помощ по въздуха ще бъде протакан за неопределено време в бъдещето и периодично ще бъде използван като някакво „бъдещо обещание“, бидейки инструмент за кризисен пиар на едно или друго министерство. И всичко това за сметка на българските граждани, които продължават и към днешна дата да не са равноправни граждани на ЕС, защото само и единствено в държавата-членка България няма работещи въздушни линейки”, коментира адвокат Петър Петров от “Възраждане”.