Петър Петров от „Възраждане“ повдигна темата за все още незапочнат от страна на България национален трансграничен проект за изграждането на фериботна връзка между град Лом и община Бъйлещ в Румъния, при тамошното село Раст (Расту), откъдето минава румънският републикански път 55А.
Петров се обърна към служебния министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова относно възможните конкретни действия, които могат да бъдат предприети за реализация от българска страна на проекта за фериботна връзка.
„Възраждане“ считат, че темата за транспортната свързаност между България и Румъния, като членки на Европейския съюз, е първостепенна за икономическото развитие, конкретно на Северна България. Ако бъде реализиран един такъв проект за фериботна връзка между България и Румъния в района на град Лом от българска страна, то той ще облекчи значително натовареността на тежкотоварния автомобилен трафик и опашките на двата моста от българска страна. Освен това ще засили инвеститорския интерес и ще спомогне за икономическото развитие на община Лом, а оттам и на област Монтана. Не само ще даде тласък на развитието на туризма, а и ще засили културните връзки между дунавските райони на България и Румъния.
Проектът следва да бъде осъществен в тази част на страната с румънската граница в района на пристанището на град Лом, тъй като гр. Лом е един пристанищен град с вековни традиции – в него е най-старото пристанище у нас, създадено още през 1838 г.
Желанието за реализация на такъв проект е било манифестирано както от българска страна, така и от румънските местни и държавни власти още през 2007 г., по тогавашната европрограма „ФАР-Трансгранично сътрудничество“.
Проблемът е, че от българска страна вече повече от 16 години не е сторено абсолютно нищо в това направление. А пък от румънска страна до 2010 г. в изпълнение на своето желание за връзка с българския бряг при град Лом, с пари по програма ФАР е изградена цялата необходима прилежаща пристанищна инфраструктура за бъдещия ферибот. Сега тя стои готова, но неизползваема.
За последно темата за изграждането на ферибота при Лом е била повдигната през 2010 г. по време на международната среща „Дунавската стратегия – шанс за регионалното развитие и благоустройство“, с домакин Община Лом, където тогава фериботният комплекс е бил обявен като приоритетен за областта. Впоследствие този проект е включен в българското предложение за Дунавската стратегия, без никакви последващи действия.
В своите мотиви Петър Петров посочи, че град Лом е изключително подходящ за изграждането на фериботна връзка с Румъния, защото пристанището в Лом е от национално стратегическо значение като пресечна точка на двата Паневропейски коридора №4 и №7, определени някога от Европейския съюз за приоритетно развитие.
Освен това пристанището има пътни връзки с вътрешността на страната и електрифицирана жп линия към българската железопътна система. Транспортното значение на града е голямо и за региона, и за област Монтана, тъй като Лом е свързан с областта посредством републикански път към международно шосе Е79, което е важно за тежкотоварния автомобилен трафик. Предстои Министерството на транспорта и съобщенията да отговори по време на следващия петъчен парламентарен контрол в Парламента дали институцията ще се ангажира с реализацията на този проект от българска страна.