“От средата на месец декември започна една притеснителна тенденция в БДЖ – инциденти с човешки жертви. Първият подобен случай беше на 16 декември, когато в моя избирателен район Монтана стана трудова злополука край гара Бойчиновци, при която загинаха двама железничари, трети бе ранен. След това при други два инцидента край София, до средата на януари загинаха още шест души.”, заяви от трибуната на Народното събрание заместник-председателят на “Възраждане” Петър Петров.
Изказването му беше във връзка с проведения парламентарен контрол към новия министър на транспорта, във връзка с отправеното публично към него искане от “Възраждане” още при встъпването му в длъжност, да направи спешна и пълна ревизия на случващото се в БДЖ.
Петър Петров посочи още, че е внасял въпроси по темата, по реда на парламентарния контрол и от “Възраждане” са предложили да се направи пълна ревизия на БДЖ, заради зачестилите тежки инциденти с човешки жертви.
Министърът на транспорта се съгласи, че всички събития ясно показват, че нещо в системата за сигурност и безопасност на движението не работи и че трябва да се вземат спешни мерки за елиминиране на рисковете от човешки грешки. Според него случаите са свързани с нарушение на правилата за безопасност.
Той обяви, че вече е възложил исканата пълна ревизия в БДЖ. Освен това се извършват вътрешни разследвания в министерството и се очаква доклад, който той ще представи на народните представители. Също така се мисли върху идеята за нов системен подход за вторичен контрол, който да се задейства при евентуална човешка грешка. Възложено е и да се изследва опита на други държави в тази посока. Друга спешно предприета вече мярка спрямо искането на Възраждане е нулевата търпимост към нарушенията на системата за безопасно движение на железницата, като всяко нарушение на правилата и нормите за безопасност се наказва с уволнение. Към настоящия момент има осем уволнени служители, които са допуснали грешки.
Петров посочи, че безопасността е свързана не само с човешкия фактор и с правилата, тя е свързана и със състоянието и степента на модерност на самите композиции. Защото в БДЖ пътуват стотици хиляди български граждани, за тях този транспорт би следвал да е бърз, удобен и сигурен и модерен.
“Именно заради това и още преди две години съм сезирал тогавашния служебен министър за необходимостта от нови мотриси, конкретно за трасето между Бойчиновци и Берковица в област Монтана. Тогава, съжаление, въпреки обещанията не се придобиха нови мотриси. Все още българските влакове, за съжаление, са стари, счупени, мръсни и неудобни. Българските граждани искат промяна и да могат да пътуват в нови, модерни и безопасни влакове”, отбеляза още Петров.
Министърът се съгласи със становището на народния представител от “Възраждане”, че българските граждани трябва да използват нов, модерен и удобен транспорт и заяви, че са поръчани 25 нови мотрисни влака за регионални превози, а поръчката е спечелена от чешка фирма и се очаква да бъде реализирана до края на месец юни 2026г.