Възраждане: Спрете унищожаването на БДЖ

Българското правителство – в лицето на всички ръководители на Министерството на транспорта в последните 30 години и с активната поддръжка на всички досегашни ръководства на БДЖ, е на път да закрие и последната действаща теснолинейка в страната – Септември–Добринище. В продължение на десетилетия, след края на тоталитаризма, в нейния подвижен състав не бе вложен нито един нов вагон, нито един нов локомотив, не бе подменен нито километър от старата, полагана още по царско време железопътна линия. Днес теснолинейката е на прага да бъде закрита. Така, тя ще последва съдбата и на останалите линии, които „демократичните“ правителства пратиха в небитието: Червен бряг–Оряхово и Пазарджик–Варвара, с което открито обслужиха интересите на автобусното лоби.

Линията Септември–Добринище, която след 2002 година остана единствената теснопътна у нас, се обслужва с дизелови локомотиви, произведени и доставени между 1965 и 1988 година. Те отдавна са морално остарели, а повечето са вече извън строя.

В стратегията на БДЖ за обновяване на подвижния състав на компанията – написана в последния момент, пълна с разтегливи срокове и реално предвиждаща такова обновяване да се случи едва след две години – няма нито ред за теснолинейката. Не са предвидени нови локомотиви, нито нови вагони. Целта е ясна – тя трябва да се закрие, за да може лобито на автобусните превозвачи да бъде обслужено за пореден път.
В колкото и окаяно състояние да бяха влаковете по тази линия, досега те представляваха явна конкуренция на автобусния транспорт особено в Родопите, където много от фирмите са в ръцете на лица, свързани с ДПС. Те трябваше да съобразяват цените си с тези на билетите в БДЖ. Отсега можем да превидим, какво ще се случи с цените на автобусните билети в региона, когато теснолинейката бъде изцяло спряна – рязко ще скочат нагоре.

Макар в повечето населени места по линията Септември – Добринище да живеят именно избиратели на ДПС, грижата за тях от страна на етническата партия се изразява само в празни приказки по митинги и събрания.

За никого не е тайна, че единственото занимание на ДПС е да управлява фирмите си и да трупа печалби, с цел личното добруване на боса в сараите. Именно с това може да се обясни трагичното състояние, както на теснолинейката, така и на БДЖ като цяло.

В няколко поредни публикации в медиите вече изтекоха достатъчно данни, че ДПС и лично Ахмед Доган, са на върха на автобусното лоби в страната ни. От таен запис, в който се чува гласа на Евгени Димитров, инспектор по вътрешна сигурност в БДЖ – Пътнически превози, става ясно, че докато Доган персонално подкрепя управлението на Бойко Борисов, нови влакове в железницата няма да има. Композициите трябва да изглеждат неприветливи, мърляви, тромави, остарели – за да може всички пътници да ползват скъпия автобусен транспорт. Според записа ДПС, което уж е в опозиция на правителството - има решаващата роля за това да няма реформи в българския жп превозвач, тъй като има схема за финансирането на партията с карти за зареждане на гориво от бензиностанциите. Става ясно, че това е причината в компанията да се извършват фиктивни ремонти на подвижния състав.

Само след 4 години и половина, ако дотогава ЕС оцелее, страните членки ще бъдат задължени да либерализират жп транспорта си и да го отворят за всички превозвачи, действащи в съюза. Имайки предвид, кои са двете най-силни компании в рамките на ЕС, няма съмнение, че след 2024 г. по жп трасетата в България няма да остане и един влак на БДЖ. Нашата компания ще бъде пометена от Дойче бан и Френските железници. Те ще пометат унищожаваната с години от българското автобусно лоби БДЖ, със скоростта на експресен влак. Немците и французите обаче ще поемат само апетитните линии между София, Бургас и Варна, оставяйки всички други линии в обрулената ни страна на милостта на надзираваните от Доган автобусни фирми.

От Възраждане, настояваме за спешни мерки, както и за създаването на национална стратегия за спасяването на българския железопътен транспорт, като най-сигурния, евтин и социален транспорт в България.

Последни публикации

Платформа за управление на Възраждане – 2019

©2019 Движение „Възраждане“. Всички права запазени. | Реализация: www.iliyavalchev.com