Климент Шопов: Да не се допуска никой издател да си помисли, че може да рекламира хазарт на деца

Климент Шопов: Да не се допуска никой издател да си помисли, че може да рекламира хазарт на деца

Хазартната зависимост не спира да покосява човешки съдби, без значение, дали правителството е служебно или редовно, без значение, дали Парламентът ще излезе в удобна ваканция или ще работи непрекъснато в интерес на българските граждани. Съвсем наскоро наш Законопроект за ограничаване на рекламите на хазарт беше цинично отхвърлен от Народното събрание, но българските граждани могат да бъдат сигурни, че тази битка за живота и здравето на десетки хиляди наши сънародници тепърва започва. С тази декларация ние от “Възраждане”  заявяваме твърдо, че ще засилим своите действия в тази посока и няма да спрем, докато позорните реклами на хазартни игри не изчезнат от улиците на нашите градове, от магистралите, от излъчванията на електронните медии и – колкото и невероятно да звучи – от страниците на детските книжки.

Наскоро получихме сигнал, че родители са открили непряка реклама за хазартни игри в книжка – комикс, предназначена за деца от възраст 5 до 8 години. Можете ли да си представите, че купувате книжка за вашето дете, на 5 години, чрез която то да се научи да чете по-добре, а то се връща при вас, цитира името на организатор на хазарт и ви пита, „Тате, мамо, какво е това?“

Има ли място в ежедневието ни, където да няма реклама на хазартни игри? Има ли българин, който да не е облъчен със стотици такива реклами за хазартни игри всеки ден? А, може ли едно дете в България да си изживее детството без да бъде облъчвано с реклами на хазартни игри? За съжаление, отговорът е не. Всичко това предизвиква в българското общество огромно справедливо недоволство. Нещо повече – българското общество е отвратено от агресивната рекламна кампания, която се провежда от хазартния бизнес!

И с основание. Зависимостта от хазарта разрушава обществената тъкан. Всеки зависим вреди на 10 до 17 души около себе си. При положение, че в България вече зависимостта от хазарта е с пандемични измерения, всеки българин понася щети – косвено или не.

Проучвания показват потенциалните когнитивни, мотивационни, емоционални и поведенчески промени, които произтичат от активирането на идеята за пари в съзнанието на хората. Учени са открили, че дори тънки напомняния за възможна финансова печалба, предизвикват сериозни промени в поведението. Резултатите са, че човек, облъчен с такива напомняния за пари и печалби става по-егоистичен, затваря се в себе си и е по-малко склонен да помага на хората около себе си. Сега, представете си как влияят на обществото. рекламите за хазартни игри, които са навсякъде и измамно ни обещават бонуси и печалби  в огромни размери.

Именно по тези причини внесохме Законопроект за забрана на този вид реклама. Законопроект, който не бе приет с гласовете на ГЕРБ, ППДБ и ДПС. За съжаление в управляващата коалиция не се намериха хора, които да имат грижа за народа и достойна визия за развитието на нашето общество. Напротив, видя се, че едните гласуваха против Законопроекта, защото нямало да ги дават по медиите по време на предизборната кампания. А другите.. предполагам, че имат парични специфични отношения с хазартния бизнес, както добре се видя при случая с Васил Божков през 2020 г..

В сравнение, в Румъния целият Парламент се обедини около ограничения на хазарта. Румънското Народно събрание е приело забрана за игрални автомати в населени места с под 15 000 жители. Де факто, това забранява игралните зали в 90% от населените места в страната. Заедно румънските политици са направили една крачка в правилната посока. Именно в тази посока ще работим с всички сили, ние от “Възраждане” в следващото, 50-то Народно събрание.

Връщам се обратно към сигнала за непряка реклама на хазарт в детската книжка. Книжката-списание се нарича, „Аз рисувам песничка“ от издателство „Къща и Градина“. Броят на книжката-списание е първи за тази години. След възмущението на родителите, издателят е заявил, че изтегля всички останали бройки от магазините, където списанието се продава. Наша проверка показа, че книжката се е продавала цял месец и че повечето книжки вече са били продадени преди изтеглянето. Де факто, издателят е изтеглил много малко бройки от магазините, което означава че с изтеглянето на книжката не е предотвратил вредата, причинена на децата от тази реклама. Напротив, вредата е нанесена. За това, ние ще внесем още днес сигнал в Прокуратурата, с който искаме държавното обвинение да се намеси. Искаме никога повече, никой издател да не допуска да си помисли, че може да рекламира хазарт на деца! Това е абсолютно недопустимо.

Въпреки всичко това, за огромно наше съжаление, 49-ото Народно събрание се оказа недостойно да се обърне с лице към българските граждани и да се бори с безкрайната алчност, която е овладявала умовете на хазартните босове, а и на публичните личности, които припечелват достатъчно добре, за сметка на всички загубени животи от хазарта. Цялото това безумие трябва да спре и ще спре, а гарант за това е “Възраждане”.

Актуално

“Възраждане” – Пловдив: Докога пловдивчани ще страдат от некадърното управление на града

Ивелин Първанов към министъра на вътрешните работи: Как ще гарантирате сигурността на българите след нова бежанска вълна от Сирия?

Служебният кабинет блокира строежа на детската болница в Бургас

Петър Петров: С 11% са намалели загиналите при ПТП след приетите законодателни изменения на “Възраждане”

Костадинов изпраща писмо до Джорджеску в подкрепа на демокрацията

Последвайте ни във вайбър и телеграм

Измъкнете се от цензурата и се информирайте директно от нас!