„Възраждане“ предлага това да се случи с промени в Закона за предучилищното и училищно образование, предложение, за които бяха внесени от парламентарната група
В мотивите на предложението е изписано, че според Конституционния съд на Република България традиционно човешкото общество се изгражда върху половата бинарност, тоест съществуването на два противоположни пола, всеки от които е натоварен със специфични биологични и социални функции и отговорности. Биологичният пол е детерминиран по рождение и е в основата на гражданския пол, според решение на Конституционния съд на Република България. Именно затова и конституционната дефиниция за брак, така както винаги е присъствала в българската правна традиция, се съдържа в разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Конституцията на Република България, която го определя като „…доброволен съюз между мъж и жена“. Конституционната уредба на брака е изградена върху разбирането за съществуването на два биологично определени пола – мъжки и женски, определяйки брака като доброволен съюз между мъж и жена, Конституцията издига различния биологичен пол в императив към встъпващите в брак. Разбирането за брака като връзка между мъж и жена е вкоренено дълбоко в българското правосъзнание и в този смисъл е в с основоопределящо положение в конституционната уредба.
Наложената в последните години публична пропаганда на неприемлив модел на нормализиране на нетрадиционна сексуална ориентация, особено на фона на тежката демографска криза в България, както и разполагането на рекламно-информационни елементи, пропагандиращи подобни социокултурни модели, включително в непосредствена близост до учебни заведения, по никакъв начин не съответства с българската правна традиция. Със своята неутвърдена и неразвита психика, подрастващите са най-податливи на такъв тип пропаганда, поради невъзможността да изграждат самостоятелна и обективна преценка за информация, която получават в гореспоменатите аспекти. В духа на българската образователна традиция системата на образованието има две основни и неделими функции – образователна и възпитателна. Именно възпитателната функция на българското училище като държавна институция следва да не се допуска популяризирането или подстрекаването, по какъвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи, свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на полова идентичност, различна от биологичната.
Предложените промени следва да се отразят положително и в посока затвърждаване на традиционните основни християнски семейни ценности, обичта и уважението в семейството, родовата принадлежност и връзките между поколенията в съответствие с българската културна, образователна и правна традиция. Вносителите предлагат промени в чл. 11 ал.2 от Закона за предучилищно и училищно образование като тя се изменя и придобива следния вид:
- 1. В чл. 11 ал. 2 се изменя и придобива следния вид:
„(2) В системата на предучилищното и училищното образование се
забраняват действия свързани с:
- Налагането на идеологически и/или религиозни доктрини;
- Осъществяването на политическа и партийна дейност;
- Извършване на пропаганда, популяризиране или подстрекаване по
какъвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи
свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне
на полова идентичност различна от биологичната;
- 2. В В § 1 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
допълнения:
- Създава се нова т. 16:
16 „Нетрадиционна сексуална ориентация“ е различно от общоприетите и
заложените в българската правна традиция схващане за емоционално,
романтично, сексуално или чувствено привличане между лица от
противоположни полове.“
- Досегашните т. 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 и 37 стават съответно т. 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 и 38.
Поводът за внесения законопроект е поредният случай в град Стара Загора, в който на метри от училище беше поставена реклама на „нетрадиционна сексуална ориентация“. В последните години това е поредният случай, в който на вниманието на подрастващите се предлага подобно съдържание, над което няма контрол. Налагането на такъв е най-ефективно чрез законодателна промяна. Законопроектът е изготвен от народният представител от „Възраждане“ избран от Старозагорски регион – Даниел Проданов и екип от експерти, част от структурата в град Стара Загора.
Целият законопроект може да вдите тук: – https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/165203