Има ли ватман в държавата ?!

„Пазарния принцип” като прикритие на некадърното, корумпирано и унищожително управление на придвижването в градска среда
Когато преди почти 2 години Столичният ОС прие по-високи с 60% цени на билетчето за еднократно пътуване в градския транспорт включително Метрото, основният им аргумент беше амбициозната инвестиционна програма за развитие на софийското метро и необходимостта от акумулиране на средства за изпълнението ѝ, както и актуализиране на предлаганите цени на услугите основано на т.н. чисто ‘пазарен принцип’. Тоест, една от най-важните обществено значими и социални услуги, каквато е обществения градски транспорт (т.н. мобилност) ще формира своята ценова политика базирано на максимизиране на печалбата на оператора предоставящ услугите и пренебрегвайки всички останали обществени функции и роли, които изпълнява в допълнение към физическия превоз на пътници от точка А до точка Б. В резултат на налагането единствено на пазарния принцип на функциониране на обществения градски транспорт в София и въвеждане на високата цена от 1,60лв. за еднократно пътуване, наблюдаваме предизвестения феномен на увеличаване на броя пътници в метрото за сметка на тези от наземния публичен градски транспорт и същевременно значително увеличение на хората използващи лични МПС, водещо до непрекъснати задръствания, увеличаване на ПТП и съответните огромни повишения на замърсяването на въздуха. И като кумулативен ефект получаваме закъснели, изнервени и добре обдишани с вредни емисии хора, обитаващи ‘европейските столици’. Повишеното използване на лични МПС е напълно нормална и очаквана реакция на софиянци, просто защото техният ‘пазарен принцип’ показва, че е по-евтино да си ползват личните МПС и понякога дори такси, отколкото да плащат скъпото билетче в градския транспорт организиран на пазарен принцип. Очевидно е, че този принцип издиша дори и в частта за универсалния пазарен ценови механизъм, а какво остава ако добавим към сметката загубите от закъснелите пътувания на хората, разбитата и замърсена градска среда и болестите причинени от мръсния въздух и тяхното лечение. С две думи, в това направление управляващите некадърници показват същата липса на компетентност и здрав разум за сметка на усвояването и присвояването на средства по познатите корупционни схеми на батко, братко и свързаните мутро-групировки.
Следващата стъпка, която замислят гениите човекомразци е прилагане на безумния ‘пазарен принцип’ и в Градския обществен транспорт на морската ни столица – Варна. Има заявено намерение от изпълнителния директор на дружеството „Градски транспорт” във Варна да се увеличи цената на билетчето и там до 1,50лв. Дали ще ‘сработи’ и там прословутия принцип – едва ли.
Тази мантра за пазарния принцип съсипва вече 25 години и други държаво-образуващи сектори като българското образование и култура, здравеопазване, вътрешната и външната сигурност и отбрана и т.н.
Гротескната ситуация с обществения градски транспорт е още един показател за обществено значим проблем, който е следствие от нерешения генерален системен проблем – тоталната липсата на компетентност и отчитане на публичния интерес в секторите транспорт и градоустройство за сметка на лично облагодетелстване и разпределение на огромни печалби от тези сектори.
Ние виждаме и осъждаме твърде много нерешени и системно свързани от десетилетия проблеми, а именно:
1. Движение на пешеходците! Невъзможност да се придвижват, особено децата, от/до училище без конфликт с пътния трафик. Липсата на пешеходни алеи и подходящ обществен транспорт до/от училищата натоварва много автомобилния трафик, принуждавайки родителите да водят до и от училище децата си с автомобили, край всяко училище в часовете за начало и край на занятията се образуват задръствания от автомобили и облаци от прах и вредни емисии отделяни от стотиците лични автомобили!
2. Движение на велосипедистите! Липсват алеи със смислени маршрути, наличните са смешно нарисувани и са силно конфликтни с трафика - както автомобилния, така и пешеходния. Тесни са, крайно неподходящи са за малки велосипедисти, които по-трудно държат курса си в права линия. Липсват охраняеми от общината велосипедни паркинги и места, където велосипедът може да бъде паркиран и през нощта, без страх, че ще бъде откраднат. Последното е от ключово значение за комбинирането на транспортните средства - метро-велосипед например. Същото важи за всякакви комбинации на личен и обществен транспорт.
3. Движение на по-екологични и малки МПС – мотопеди, макар и не така екологични като велосипедите те са по-екологични от автомобилите, създават по-малко задръствания, отнемат по-малко място за паркиране. Автомобили - трябва да се диференцира и поощрява в по-голяма степен употребата на по-екологичните горива (CNG и LPG), както и автомобилите с електрическо задвижване.
4. Проблемите с паркирането и заскобването (познавате ли някой, който ги харесва?!?), Липса на паркинги. Вече много години събират хиляди лева на час, създавайки притеснения и затруднения, но построените паркинги са много недостатъчни и на практика не решават никакъв транспортен проблем. Въпреки че след въвеждане на по-високо заплащане вече има места за паркиране в "зоните" синя и зелена, проблемите с паркирането се преместиха по границите им - там където свършват зоните и започва "безплатното" - там са пренесени проблемите, там няма място за паркиране.
Проблемите с паркиране в кварталите демонстрира пълната липса на управленска визия, компетентност, воля за решаване и дори елементарен човешки морал и чувствителност към обществения интерес. Те се явяват и като пряка последица от безогледната корупция и брутална търговия с разрешителни за строителство върху паркове и детски градини.
Очевидните корупционни модели и облагодетелстване на ‘’нашите хора’’ в сферата на обществения транспорт са факт от години. В някои райони и линии на публичния транспорт е очеизваден стремежът за обогатяване на определени частни фирми - концесионери на отделните линии, свързани със знакови мутри и близки на премиера от бухалкаджийския му период авери. Те "стопанисват" крайградските линии на цена много над цената на линиите в центъра при несравнимо по-лек трафик.
Липсата на диференциация в цената за ползване на различните видове транспорт - между екологичен (електрозадвижван) транспорт и подземен (незадръстващ) транспорт показва пълно безхаберие и незаинересованост към транспортните проблеми и правилната посока на развитие и стремеж максимално да бъдем ограбени от мутроолигархическата котерия, която се е впила в обществото ни, изсмуквайки ресурсите ни и лишавайки от бъдеще и нас и децата ни.
За всички нас е ясно, че управляващият слугинаж в лицето на централната и местните власти работи срещу своя народ и единственото, от което се интересува са парите, които може да изкара от кожите на хората, третирайки ги само като бизнес обекти и ресурс за самообогатяване.
Според нас, единственото устойчиво системно решение на всички тези тежки проблеми, наблюдавани, както в градското планиране и придвижване, така и във всички сектори изискващи държавно управление е НЕЗАБАВНOТO ИЗМИТАНЕ на цялата престъпна управляваща клика поради доказано разбойническо и некадърно управление, както на национално, така и на регионално и местно ниво!
На България е нужен нов водач и нови управляващи. Такива, които поставят обществения и човешки интерес на първо място и които знаят и могат да задават правилни политики и стратегии за управление на обществения и стопанския живот, за да стане България благоденстваща и богата европейска страна. Възродена и велика!

Последни публикации

©2018 Движение „Възраждане“. Всички права запазени. | Реализация: www.iliyavalchev.com